22.6.2021
Vypuknutí nákazy Covid-19 v jihočínské provincii Kuang-tung způsobilo zácpy v přístavech daného regionu. V důsledku toho došlo ke zpoždění důležitých dodávek meziproduktů a zboží do celého světa. Nastalá situace se dotkla také zemědělství, neboť velké množství produktů pro výrobu minerálních hnojiv a zemědělských chemikálií pochází z Číny, což zhoršuje již existující problémy globálních dodavatelských řetězců. Podle analytiků bude zmírnění dopadů na trhy trvat mnoho měsíců. Mnoho velkých přepravních společností řeší velké potíže a problémy se zásobováním způsobených pandemií. Podobně jako při zablokování Suezského kanálu, kdy bylo způsobeno masivní narušení světového obchodu.
Zasažený kontejnerový terminál Jen-tchien je jedním z několika přístavů v oblasti Shenzhen. Od konce května terminál v Jen-tchien funguje pouze na zlomek své běžné kapacity. Důvodem jsou bezpečnostní opatření, která přijali pracovníci doku po vypuknutí Covid19. Následkem toho vzniklo vážné přetížení a velké množství nevyřízených prací. Desítky obřích kontejnerových lodí nyní stojí před přístavem a čekají na volné kotviště. Námořní společnosti se nyní pokoušejí přesměrovat lodě z Jen-tchien do dalších terminálů v okolí.
Krize v jižní Číně je pouze poslední těžkou ranou pro globální kontejnerový průmysl. Po dramatickém poklesu poptávky na začátku pandemie následoval obrovský nárůst poptávky v posledních týdnech. Tyto extrémní výkyvy v poptávce zcela vyvedl z rovnováhy dodavatelské řetězce. Přístavy v Evropě a Severní Americe byly ucpány příliš velkým množstvím lodí, které připlouvají současně, zatímco prázdných kontejnerů pro nové zásilky je nedostatek.
Náklady na dopravu a materiál prudce rostou
Během blokády Suezského průplavu v březnu došlo k uzavření jedné z nejdůležitějších přepravních tras na světě, což znatelně zpozdilo obchod. Když se obchodní cesta znovu otevřela, příchod mnoha zpožděných lodí spustil dopravní zácpy v evropských uzlech, jako je Rotterdam a Antverpy.
Nyní je tu nový problém s Čínou. Manažeři dopravních společností si také stěžovali BBC, že místní orgány nejsou dostatečně transparentní. Průmysl nicméně doufá, že situace v jižní Číně bude co nejdříve vyřešena.
Analytici každopádně předpokládají, že narušení může trvat nejméně 12 měsíců, a proto zákazníci v Evropě a Severní Americe si s největší pravděpodobností na své zboží budou muset čekat mnohem déle, než obvykle.
Rostoucí náklady na dopravu se odrazí již v rostoucích nákladech na materiál, které již vzrostly přibližně o přibližně 15 až 30 %. Sazby za přepravu kontejnerů z Číny do Evropy nedávno dosáhly nového rekordu přes 11 000 USD za 40 stopový kontejner.