Ceny řepkového semene na evropském trhu s futures v pátek pokračovaly v poklesu a během současného obchodování místy klesaly až na 580 eur za tunu.
Zejména propad cen ropy v kombinaci s důsledky korunové krize v Číně na celosvětovou poptávku způsobuje prudký pokles cen.
Rychlý nárůst případů Covid 19 v Číně a masivní ekonomické důsledky tohoto vývoje způsobují pokles cen a velkou nejistotu na mnoha trzích.
Komplex sójových bobů je rovněž pod tlakem rizika poklesu dovozu sójových bobů z Číny a znatelného nárůstu brazilské konkurence na mezinárodní úrovni.
Ceny ropy - a s nimi i ceny olejnin - v současné době klesají také v důsledku plánovaného omezení cen ruské ropy ze strany členů skupiny G7.
Výjimkou na trhu s olejninami je v současnosti vývoj palmového oleje. Zde ceny na burze v Kuala Lumpuru včera výrazně vzrostly o 20 USD za tunu na 907 USD za tunu a pokračovaly v oživení z posledních dnů.
Analytici tento vývoj vysvětlují výrazným nárůstem malajského vývozu a produkce palmového oleje, která byla výrazně snížena v důsledku obtížných klimatických podmínek.
Velmi vysoký a levný dovoz z Ukrajiny.
Zároveň výrazně roste dovoz řepky do Evropské unie, což samozřejmě vytváří další cenový tlak. Poptávka evropských olejářů je však zřejmě vysoká, alespoň to tvrdí analytici. Tento dovoz je zvýhodněn nedávným posílením eura vůči dolaru.
Evropská komise uvádí, že kumulativní dovoz do Evropy do 20. listopadu činil necelých 2,9 milionu tun. V porovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst téměř o jeden milion tun.
Největším dodavatelem do EU je Ukrajina, která dosud dovezla přibližně 1,9 milionu tun, což představuje dvě třetiny celkového objemu dovozu. Se značným odstupem následují Austrálie se 730 000 tunami a Kanada se 108 000 tunami.
Při pohledu na dovozní ceny je také jasné, proč je řepka z Ukrajiny tak konkurenceschopná. Vývozní ceny (FOB) ukrajinské řepky byly naposledy (23.11.) 565 USD za tunu, což je výrazně levnější než řepka z Austrálie za 716 USD za tunu a než řepka z Kanady za 663 USD za tunu - zejména po připočtení nákladů na dopravu.
Největšími dovozci v Evropě byly doposud Belgie s téměř 580 000 tunami a Polsko - sousedící s Ukrajinou - s 551 000 tunami. Německo dosud dovezlo necelých 340 000 tun a Francie nakoupila 315 000 tun.
Podle analytiků však bude cenový tlak zmírňovat i domácí poptávka, která zůstává velmi dynamická, resp. vysoká poptávka po řepkovém šrotu, jakož i vysoká poptávka ze strany průmyslu biopaliv.